Koppelingen maken in groep 7.

In groep 7 zijn we met z’n alleen eens gaan bedenken hoe we een aantal woorden die bij de nieuwe spelling methode Staal horen, kunnen onthouden. Er kwamen al snel een paar ideeën van leerlingen en de ‘handigste’ manier werd toegepast.

Door te bedenken welke woorden met elkaar te maken hebben, direct of indirect, moeten we er voor zorgen dat we iets bedenken waardoor we ze automatisch aan elkaar koppelen. Onder het versjes van ‘Sippe Simon’, het versje van de ‘luchtwoorden’, staat een aantal uitzonderingen. Het gaat om een tiental woorden ongeveer. De kinderen zochten eerst de woorden bij elkaar die iets met elkaar te maken hadden en maakt er vervolgens een zin of verhaaltje mee. De volgende koppelingen werden gelegd:

“De archeoloog zoekt in de richel naar voorwerpen. Alles wat hij vindt stopt hij in het archief” en “Chloor is chemisch!” En zo werd er nog een aantal bedacht. Aan het eind van de les wist iedereen de woorden moeiteloos op te noemen. Zelfs een week later wist iedereen de hele lijst ‘lucht-woorden’(woorden waar je een ‘g’ hoort maar ‘ch’ schrijft) op te noemen. Zo kun je jezelf dus aanleren om handige ezelsbruggetjes te maken door koppelingen te maken. Er bedacht ook iemand dat deelsommen eigenlijk aan keer-sommen gekoppeld zijn.

Nu is het wachten op de volgende ‘handige koppelingen’ die gemaakt worden bij de aankomende lessen.

Wat is Building Learning Power? Klik hier!