Maandagmorgen 8.30 uur. Bij juf op tafel staat een blauw koffertje. Wat zou daar inzitten? De vraag wordt natuurlijk gesteld, maar antwoord krijgen de kinderen niet.

Na de kleine pauze ligt er een stukje chocola op het koffertje en een uur later heeft juf de helft ervan opgegeten. En op de vraag of dat chocolaatje uit het koffertje komt, wordt geen antwoord op gegeven. Het koffertje wordt opgetild en er wordt aan gesnuffeld.

Na de grote pauze moeten de kinderen eerst raden wat erin zit. Natuurlijk zit er chocola in, in alle mogelijke vormen en smaken. De komende weken gaan we werken over chocola.

De groep wordt in vijven verdeeld en elke groep krijgt een zintuig met onderzoeksvragen. Op deze onderzoeksvragen moeten ze antwoorden gaan vinden. De groepjes moeten bedenken hoe ze antwoord op de vragen kunnen krijgen. Welk onderzoek moeten ze dan gaan doen en wat hebben ze nodig? Enthousiast gaan de groepjes aan de slag.

Tussendoor mogen ze ook een stukje chocola proeven. De kinderen proeven ook een stukje met 85% cacao. De chocola is zwart van kleur. Juf doet een voorspelling, 4 van de 27 kinderen vinden het lekker (gebaseerd op haar eigen smaak). Het tegendeel is waar, sommige kinderen vinden het ronduit smerig, maar de meeste kinderen kunnen de bittere smaak wel waarderen.

Een eerste geslaagde dag IPC in groep 6a!