Building Learning Power

Planning. Eén van de lastigste dingen voor de kinderen in onze school is wel planning. Hoe zorg je ervoor dat een opgedragen taak ook daadwerkelijk binnen de gestelde tijd af is (zelfstandigheid, verantwoordelijkheid). Natuurlijk heb je geleerd dat je eerst moet bedenken wat je nodig hebt voor deze taak, of je de taak zelfstandig of… Lees verder

BLP: koppelingen maken

  Koppelingen maken in groep 7. In groep 7 zijn we met z’n alleen eens gaan bedenken hoe we een aantal woorden die bij de nieuwe spelling methode Staal horen, kunnen onthouden. Er kwamen al snel een paar ideeën van leerlingen en de ‘handigste’ manier werd toegepast. Door te bedenken welke woorden met elkaar te… Lees verder

Rots en water en Building Learning Power

  Groep 3a had in de eerste schoolweek van het nieuwe jaar alweer de laatste les Rots en Water van juf Silvija. Alle gebieden van Building Learning Power (veerkracht, vindingrijkheid, reflectief vermogen en interactie) hebben raakvlakken met de lessen Rots en water. We leerden: door ademhalingsoefeningen zo stevig te staan, dat iemand anders tegen je aan… Lees verder

Building Learning Power in groep 8a

De leerlingen van groep 8a hebben een onderzoek gedaan. Zij gingen in groepjes onderzoeken wat er met het lichaam gebeurt wanneer iemand in beweging komt. Om hier achter te komen deden de leerlingen een aantal proefjes. Zo gingen zij hun hartslag en zweet meten en onderzochten zij wat er met hun ademhaling gebeurt als zij… Lees verder

BLP + Rots en Water

Het jaar is omgevlogen. Wat hebben we veel geleerd. Met groep 3b blikten we terug. Lezen, rekenen, schrijven, verkeer, van alles over Oostenrijk, maar ook met elkaar omgaan. Alle gebieden van BLP kwamen aan bod. Veerkracht, vindingrijkheid, reflectief vermogen en interactie. We leerden hoe we ons het best kunnen concentreren. De een vond een zacht… Lees verder

BLP in groep 7/8

Sinds januari zijn we in groep 7/8 bewuster bezig om gebruik te maken van ‘leertaal’, of in goed Engels: ‘Talking Learnish’.  Bij veel  van de dingen die we in  dagelijks handelen doen, maken we gebruik van onze ‘leerspieren’.  Die zijn in eerdere nieuwsbrieven al deels aan bod geweest.  Net als het besef dat je op school… Lees verder

Building Learning Power in de groepen 1 en 2

Interactie: Voor jonge kinderen is spelen de basis voor de ontwikkeling van empathie. In het spel met andere kinderen leren ze naar elkaar te luisteren en verschillende standpunten in te nemen. Op school proberen we veel situaties en een rijke leeromgeving te creëren waarbij kinderen deze ‘leerspier’ moeten gebruiken. Om dit te oefenen krijgen we… Lees verder

Hé, dat is herziening

Building Learning Power in groep 7a Het internet begint steeds een grotere nieuwsbron te worden. Tijdens een les mediawijsheid ontdekten de leerlingen van groep 7a dat sommige leerspieren goed inzetbaar zijn om te bepalen of een nieuwsbericht echt of nep is. Na wat overleg kwamen de leerlingen tot de conclusie dat de leerspieren: koppelingen maken, vragen… Lees verder

BLP: De ‘Leertrap’

We oefenen in iedere groep natuurlijk de hele dag door met verschillende vakken. Rekenen, taal, schrijven, spelling, aardrijkskunde, verkeer, lezen, geschiedenis en ga zo maar door! Je kunt natuurlijk niet overal even goed in zijn en ook niet altijd alles gelijk maar weten. Het is zelfs goed dat je dingen niet weet want dan ben je eigenlijk… Lees verder

Interview bij gezamenlijke spreekbeurt groep 8

De kinderen van groep 8 zijn bezig met de voorbereiding van een gezamenlijke spreekbeurt. Onderdeel hiervan is het afspreken, afnemen en verwerken van een interview. Het reflectief vermogen speelt hierbij een grote rol. Plannen wanneer je het interview afneemt. Wanneer hebben alle groeps-leden en de geïnterviewde tijd? Wie maken de vragen voor het interview? Hoe… Lees verder

Koppelingen maken in groep 6

Ook in groep 6 zijn we, vaak zonder het te weten, bezig met BLP. We zijn de laatste tijd vooral bezig met “koppelingen maken”. Wat is koppelen? Gelukkig kon iedereen daar wel een antwoord op geven. Twee of meer dingen die bij elkaar horen en die je dan aan elkaar koppelt kwam er uit de… Lees verder

BLP bij de kleuters: Vosje Vinder

In de kleutergroepen is een nieuwe klasgenoot voorgesteld: Vosje Vinder. Vosje Vinder is heel vindingrijk, dat kunnen we van hem leren. Hij helpt ons mee om oplossingen te bedenken, hij kan ons helpen bij problemen en helpt ons om door (en na) te denken. Soms weet je even niet zo goed wat je moet doen. Dan… Lees verder

Samenwerken bij techniek

Wat blijft drijven en wat zinkt? Wat is magnetisch en wat niet? Hoe kunnen tandwielen worden ingezet? Dat zijn maar een paar van de vragen waar het antwoord op wordt gezocht tijdens de technieklessen op dinsdagmiddag voor groep 2. De oudste leerlingen van de school stellen leervragen en helpen wanneer iets vastloopt. Groep 2 probeert… Lees verder

Zijn er nog vragen ?

  Vandaag zijn we in groep 3A bezig geweest met het onderdeel vragen stellen. Dat hoort bij de BLP leerspier: vindingrijkheid. Om goed te kunnen leren is het heel belangrijk om vragen te stellen. Na een aantal voorbeelden mochten de kinderen in groepjes brainstormen over datgene wat ze echt graag willen weten. Zo kwamen we… Lees verder

Ouderavond ‘leren is te leren’

Woensdag 5 april kwamen rond de vijftig ouders naar school voor een ouderavond over ‘Building Learning Power’. Anton de Vries, hogeschooldocent van Stenden, was uitgenodigd om hierover te vertellen.  De Vries, oud-topvolleyballer, vertelde over BLP, hoe dit in Engeland is ontstaan en hoe dit nu op steeds meer scholen in Nederland wordt opgepakt om van… Lees verder

Building Learning Power

Gisteren, 23 september, kreeg het team van de Eskampen de eerste training over Building Learning Power (BLP). We leerden o.a. over ’the Learning Pit’. Iemand die leert moet door deze ‘leerkuil’. En….‘Als er geen kuil is, of je kunt er zo overheen springen, is er vermoedelijk ook geen sprake van echt leren’. We hebben geleerd… Lees verder