Heeft u het “huiswerk” dat u via de mail gekregen heeft al samen met uw kinderen gedaan? Heel leuk om het spel dit weekend nog een keer samen te doen! Het spel Hanenkamp gaat als volgt: 

Er worden tweetallen gemaakt. Elk tweetal geeft elkaar een hand en gaat op 1 been staan. Middels trekken en duwen, hinkend op 1 been, probeert de ene haan de balans van de andere te verstoren. Twee voeten op de grond betekent een punt voor de tegenstander. Je kunt dit spel ook buiten spelen en moeilijker maken door een cirkel of vierkant met stoepkrijt te tekenen, zodra je buiten het veld komt verlies je een punt. Kunt u bedenken wat dit met Rots en Water te maken heeft? Uw kind kan het u vast vertellen! 

De afgelopen week zijn er op school veel Rots en water spelletjes gedaan, zowel in de klas als in het gymlokaal. Hieronder leest u de ervaringen vanuit enkele groepen! 

Kleutergroepen 

Op een hele speelse wijze maken de kinderen in de groepen 1 en 2 kennis met rots en water. Zo leren ze de groet: Ik ben wie ik ben en ik ben er trots op (rots) & ik ben er ook voor jou (water). Deze groet wordt meegenomen tot en met groep 8, alleen wordt de tekst een beetje aangepast naar leeftijd. Verder ervaren ze bijvoorbeeld hoe je stevig kunt staan: zorg ervoor dat je beide voeten op de grond staan en een beetje uit elkaar. Waar zit je adem? En kun je met je adem ervoor zorgen dat je nog steviger staat? De koppeling naar de praktijk is dan ook mooi om te maken, want soms gebeurt er wel eens iets wat je niet zo leuk vindt. Door stevig te staan en duidelijk aan te geven wat je niet fijn vindt, leer je goed voor jezelf op te komen op een positieve manier. 

Groep 4b 

Ook in groep 4b hebben we de afgelopen periode veel aandacht besteed aan rots en water. Daarover hadden we een leuk gesprek in de klas. Bijna elke rots en water les begint met een officiële rots en water groet. Sem vertelde dat hij dat wel een beetje gek en ongemakkelijk vond voelen en dat hij daar iedere keer wat lacherig van werd. Dat herkenden veel andere kinderen in de klas ook, het voelt een beetje maf en is even wennen. Youk vertelde dat hij het heel leuk vond om het spelletje met de ontsnapte boeven te spelen, hierbij moesten de kinderen in een rijtje de voorste boef nadoen en elkaar goed observeren. Tobias zei over dat spel, dat hij het ook erg leuk vond om te oefenen met een goede focus. Dat gebeurde als de politieagent op zijn fluitje blies, want dan moesten alle boeven helemaal stil staan en zich daarna niet laten afleiden door de rondlopende agenten. Fleur vond de les waarbij de kinderen in groepjes samen moesten werken om een levende foto te maken van een situatie, erg leuk. Daarbij hadden ze veel gelachen. Rosalie vertelde nog over de les die ze deze week kregen bij meester Daan tijdens de gymles. Hierbij hebben ze ook weer allerlei rots en watervaardigheden geoefend onder andere met een kat en muisspel. De lessen waren dus vooral heel erg leuk, maar hier en daar ook wel eens wat ongemakkelijk. 

Groep 5/6 

Rots en Water? Echt, juf….hoort dit erbij? Een spelletje in de klas met plaatjes waar je verschillende opdrachten mee kan doen leidt tot deze verbazing in groep 5/6. Gaandeweg de week wordt duidelijk dat Rots en Water niet draait om een spel of een gesprek, maar om vaardigheden. Kan ik een eigen keuze maken? Kan ik die eigen keuze uitleggen aan een ander? Durf ik een vraag te stellen aan een ander?  

Tijdens de les moesten de kinderen oefeningen doen om te ervaren wat de rol van je ademhaling is in je lichaam. Met als afsluiting een ontspanningsoefening met een nieuw accessoire: het oogmasker. Kun je alles en iedereen even loslaten?   

Wat is de overeenkomst tussen een Rots en Water les en een boekbespreking of spreekbeurt? Best wel veel kwamen wij met groep 7A achter. In een kring moesten de leerlingen een zachte bal zo snel mogelijk doorgeven. Eén leerling in het midden moest zo snel mogelijk een willekeurige vraag beantwoorden (bijv. noem zoveel mogelijk kleuren op?). Vanaf de buitenkant leek het zo eenvoudig, maar de ervaring leerde ons wat anders. Wanneer alle ogen op je zijn gericht is het best pittig om dat te doen. Gelukkig kwamen de leerlingen al snel met uitstekende tips om alle ogen te ontwijken, te zorgen voor een optimale concentratie en manieren om je prettig te laten voelen en dat is nou precies wat je bij een spreekbeurt of boekbespreking erg goed kunt gebruiken!   

Groep 7a 

Wat is de overeenkomst tussen een Rots en Water les en een boekbespreking of spreekbeurt? Best wel veel kwamen wij met groep 7A achter. In een kring moesten de leerlingen een zachte bal zo snel mogelijk doorgeven. Eén leerling in het midden moest zo snel mogelijk een willekeurige vraag beantwoorden (bijv. noem zoveel mogelijk kleuren op?). Vanaf de buitenkant leek het zo eenvoudig, maar de ervaring leerde ons wat anders. Wanneer alle ogen op je zijn gericht is het best pittig om dat te doen. Gelukkig kwamen de leerlingen al snel met uitstekende tips om alle ogen te ontwijken, te zorgen voor een optimale concentratie en manieren om je prettig te laten voelen en dat is nou precies wat je bij een spreekbeurt of boekbespreking erg goed kunt gebruiken!   

Een waardevolle week!